måndag 30 juni 2008

Gud skrivs över allt - gärna i fetstil

Elin Liljero, redaktionschef för magasinet Cosmopolitan, sommarbloggar denna vecka hos Dagen. Grymt initiativ. Det kanske är en högst personlig åsikt, men jag kan tycka att det blir lite mycket "antingen - eller" i kyrkliga sammanhang. Antingen är man framgångsrik i den sekulära sfären - och så lever man för det, eller så ägnar man sitt liv åt Gud. Antingen - eller. Jag har svårt för det. Jag vill leva mitt liv till 200%. Jag ser inga problem i att leva i den sekulära sfären, men med Gud och kyrkan skrivet över hela mitt liv. Det är trots allt i mörkret ett ljus lyser starkast.

Men det jag egentligen vill säga är att det ska bli jättekul att läsa Elin Liljeros blogg under den här veckan, och se hur Gud tar plats i hennes liv och i hennes karriär i den delen av den världsliga sfären eftersom den är nära den delen jag är i.

Vi måste jobba med det som Gud givit oss. Jag är oerhört glad över att ha hittat en kyrka där man ser på livet på detta sätt. Att inte sätta Gud längst upp och sedan rangordna sitt liv efter det, utan att ha allt man vill ha i sitt liv, och sen skriva Gud rakt över allt det. Gärna i fetstil. Att vara redaktionschef på Cosmopolitan är till exempel ett ypperligt tillfälle att tjäna Gud, liksom att vara personlig assistent, läkare - eller copywriter på en reklambyrå.

Finns det fler sådana bloggar tar jag gärna emot tips.

Inga kommentarer: